Pengalaman Di Kampung

 

Sumber: Pinterest


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua hadirin.

Pada hari ini saya ingin berkongsikan tentang pengalaman saya di kampung. Saya yakin dan pasti bahawa semua orang amat menyukai akan suasana di kampung kerana ianya nyaman lagi indah. Saya sudah lama menetap dan membesar di kampung sejak dari kecil lagi. Oleh itu, saya tidak berasa hairan lagi dengan keadaan sekeliling di kampung ini. Sebaliknya, bagi mereka yang berada di kawasan bandar yang semakin pesat dengan pembangunan serba moden ini pasti begitu teruja apabila dapat berpeluang untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Saya amat menyukai suasana di kampung berbanding di bandar. Hal ini kerana, ketika di kampung, saya dapat melakukan pelbagai aktiviti yang boleh mendatangkan faedah kepada diri saya. Akan tetapi, apabila saya di bandar, pergerakan saya terbatas kerana adanya kes-kes jenayah yang berleluasa dan saya hanya terperap di dalam di dalam rumah sahaja.

Apabila menjelangnya Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha, semua sanak saudara belah ayah akan berkumpul di kampung 3 hari sebelum tibanya hari raya. Rumah dimana kami sekeluarga tinggal ini merupakan rumah pusaka jadi oleh kerana itu mereka akan berkumpul dan meraikan hari raya bersama-sama.  Suasana di rumah yang dulunya sunyi sepi kini menjadi riuh-rendah dengan kehadiran saudara mara saya. Masih jelas diingatan saya ketika saya di usia kanak-kanak. Pada ketika itu, allahyarham datuk dan allahyarhamah nenek saya masih lagi ada. Saya serta beberapa orang lagi sepupu saya sedang berlari-lari di dalam rumah dan membuat bising. Kami dimarahi teruk oleh datuk dan mengugut tidak akan membawa kami pergi ke pekan untuk membeli mainan sekiranya tidak duduk diam. Kami mula akur dengan ugutan datuk dan duduk bersila menghadap makanan yang terhidang untuk menunggu waktu berbuka puasa.

Sehingga sekarang, saya masih lagi tidak dapat melupakan kenangan-kenangan manis mahupun pahit semasa kecil ketika di kampung. Di rumah di mana saya sekeluarga sekarang ini, pelbagai memori-memori indah menjadi tiang seri rumah tersebut. Setiap pagi, bunyi ayam jantan berkokok dan burung-burung berkicauan begitu menenangkan pemikiran saya yang kusut buat seketika. Indah sungguh suasana di kampung halaman berbanding dengan suasana di kota. Sekian saja perkongsian saya pada hari ini. Terima kasih

No comments:

Post a Comment